Konsekwencją spadku na rynku usług transportowych w Polsce w 2009 roku były zawirowania na rynku opon ciężarowych. Sytuacja w naszym kraju i tak jest sporo lepsza niż w pozostałej części Unii Europejskiej. Właściciele firm transportowych więcej inwestowali w opony do swoich samochodów ciężarowych niż ich koledzy zza granicy.
- Problemy te były odczuwalne zwłaszcza w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy rynek opon spadł o ponad 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. - powiedział Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska. - Floty borykały się z problemem mniejszej liczby zamówień i szukały oszczędności np. przy zakupie ogumienia. Wpływało to na spadek ilości kupowanych przez nie opon, co przełożyło się bezpośrednio na potencjał tego rynku.
Poprawa koniunktury gospodarczej w drugiej połowie 2009 r. niemal automatycznie pozytywnie przeniosła się na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, tym samym transportowcy chętniej zaczęli kupować opony. W konsekwencji tego gospodarczego ożywienia rynek opon w drugiej połowie ub. roku wzrósł już o ponad 9 procent w stosunku do 2008 r., a cały rok 2009 zamknął się tylko 6-proc. spadkiem w porównaniu do 2008 r. Przyczyną takiej sytuacji był ok. 1,7-proc. wzrost PKB oraz pozytywny wskaźnik eksportu. Zdecydowanie bardziej rynek opon ciężarowych spadł w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie zanotowano niemal 24-proc. spadek.
Duży wolumen i dynamika
Oczywiście nie w każdym sektorze opon tendencja była taka sama, co wpisuje się w trendy i zmiany, które następują na rynku transportowym. Na przykład w wypadku opon 22.5", stosowanych głównie do pojazdów transportu międzynarodowego, zanotowano utrzymanie wysokiego poziomu popytu, co analogicznie do innych wskaźników wskazuje na silną pozycję tej gałęzi.
Ważnym pozytywnym elementem w gospodarce był i jest rozwój budownictwa oraz infrastruktury, co również przyczyniło się do wzrostu sprzedaży opon (+ 10 proc.) do transportu mieszanego. Warto zauważyć wzrost rynku opon do pojazdów komunikacji miejskiej o 5 proc.
Biorąc pod uwagę liczbę, rodzaj pojazdów i użytkowane w nich opony, zdecydowanym liderem wolumenowym jest opona na osie wleczone 385/65 R22.5. Ten rozmiar zanotował ponad 2-proc. wzrost popytu.
- W zestawieniu opon o największym wzroście w 2009 r. w stosunku do 2008 r. zdecydowanie warto zwrócić uwagę na rozmiar 315/70 R22.5, który w obu zastosowaniach (oś sterująca i napędowa) zanotował znakomity wzrost sprzedaży, co potwierdza nowoczesność polskiego rynku transportowego - dodał J. Krupa.
W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się rozmiarów prym wiodą wymiary opon o niewielkich jeszcze wolumenach, ale są one jednocześnie odpowiedzią na nowe oczekiwania transportowców. W kolejnych latach można się spodziewać ich coraz większego wzrostu (np. opony Super Single czy opony zimowe).
Istotną zmianą rynkową w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. jest zwyżka potencjału na opony w segmencie opon ekonomicznych. Związane jest to z sytuacją finansową flot transportowych oraz z ograniczonym importem opon z rynków azjatyckich.
To nie był mimo wszystko zły rok dla rynku opon ciężarowych, a na pewno był to czas (zwłaszcza ostatnie sześć miesięcy roku), który dał impuls do zwiększenia się popytu w 2010 r. Wszystko wskazuje na to, że teraz znów wejdziemy na ścieżkę dynamicznego wzrostu.
  
    
    
    
      | Oś wleczona | 
      385/65R22.5 | 
      138 999 | 
      142 323 | 
      2,40% | 
    
    
      | Oś sterująca | 
      315/80R22.5 | 
      49 878 | 
      48 157 | 
      -3,50% | 
    
    
      | Oś napędowa | 
      315/80R22.5 | 
      42 624 | 
      39 661 | 
      -7,00% | 
    
    
      | Oś napędowa | 
      315/70R22.5 | 
      32 347 | 
      36 408 | 
      12,60% | 
    
    
      | Oś sterująca | 
      315/70R22.5 | 
      27 553 | 
      32 567 | 
      18,20% | 
    
    
      | Oś sterująca | 
      295/80R22.5 | 
      26 002 | 
      23 427 | 
      -9,90% | 
    
    
      | Oś sterująca | 
      385/65R22.5 | 
      12 083 | 
      13 970 | 
      15,60% | 
    
    
      | Oś napędowa | 
      295/80R22.5 | 
      15 719 | 
      13 554 | 
      -13,80% | 
    
    
      | Oś napędowa | 
      215/75R17.5 | 
      14 253 | 
      12 912 | 
      -9,40% | 
    
    
      | Oś napędowa - transport mieszany | 
      315/80R22.5 | 
      10 671 | 
      12 120 | 
      13,60% | 
    
    
      | Oś sterująca | 
      215/75R17.5 | 
      13 128 | 
      11 811 | 
      -10,00% | 
    
    
      | Oś wleczona | 
      235/75R17.5 | 
      13 493 | 
      11 096 | 
      -17,80% | 
    
    
      | * opracowanie: Goodyear |